Den bedste markedsføring man kan benytte sig af er word-of-mouth, og det kommer typisk af sig selv, hvis man har et exceptionelt godt produkt.

Uanset om man har et exceptionelt godt produkt, kan man altid bruge flere kunder. Og det er her, man skal til at aktivere nogle alternative marketing-kanaler.

Det største kundepotentiale finder du online, dels fordi dine potentielle gæster søger efter restauranter online, og dels fordi det er en relativt omkostningslet og langsigtet løsning i modsætning til f.eks. busreklamer og radiospots.

Når du arbejder med din online synlighed, uden at bruge annoncekroner, vil du hele tiden bygge på den synlighed du allerede har. Du starter altså ikke hele tiden fra nul, som for eksempel med bannerannoncer, der koster penge hver gang nogen klikker eller ser annoncen. Og på samme måde, når du har haft en busreklame i en måned, vil du skulle købe en ny reklame den kommende måned for at beholde den samme synlighed.

Det vil sige, at hvis du får 1000 nye følgere på instagram eller en side 1 placering på Google, så vil du ikke miste værdien af det arbejde du har lagt i. Du vil i stedet kunne bygge på med 1000 nye følgere, så du har 2000 personer du kan kommunikere til.

>>Læs mere om online markedsføring på macating.dk.

Bedømmelser og Google My Business

Det første du bør fokusere på i forhold til din restaurants online synlighed er bedømmelser og ikke mindst Google My Business. GMB giver dig mulighed for at få vist din virksomhed i lokale Google-søgninger. Servicen er 100% gratis at bruge, og nemt at komme i gang med.

Sådan kommer du i gang med Google My Business

I virkeligheden er det meget simpelt. Du skal bare lave en Google-konto til dit firma og oprette en GMB-profil på https://www.google.com/intl/da_dk/business/. Det vigtigste er, at du udfylder så mange informationer som er muligt for dig. Det vil bl.a. være hjemmesideadresse, åbningstider og adresse, billeder af restauranten og ikke mindst et telefonnummer til reservationer.

Nu har du muligheden for at blive vist i de lokale søgeresultater der vises, hvis man for eksempel google ”restaurant” i dit lokalområde.

Men, hvis du ikke er den eneste restaurant i området, vil du opleve at du nok ikke er blandt de tre resultater der vises. Der er ofte meget konkurrence, og de mest populære restauranter vil få al synligheden.

Slå dine konkurrenter med bedømmelser

Hvis du vil ligge i top tre i Googles lokale resultater skal du have en masse Google-bedømmelser, og helst positive bedømmelser.

Du kan lade dette ske af sig selv, da nogle gæster gerne laver bedømmelser helt uopfordret, både ved gode og dårlige oplevelser.

Men, det bedste du kan gøre er, at du nudger dine gæster til at lave bedømmelser for din restaurant.

Du kan give nogle incitamenter, for eksempel ved at lave en konkurrence med lodtrækning blandt alle der giver en bedømmelse, eller du kan tilbyde en gratis kop kaffe eller dessert ved næste besøg ved fremvisning af en bedømmelse. Du skal dog ikke stille krav om hvor mange stjerner der gives, da det vil have den modsatte effekt.

Andre bedømmelsessites

Google er den vigtigste spiller inden for bedømmelser af restauranter, fordi de fleste bruger Google eller Google Maps til at finde restauranter i området. Men, det er vigtigt at du efterfølgende kigger på andre bedømmelsessites på markedet.

Du kommer ikke uden om Facebook som en af de absolut vigtigste steder at have bedømmelser. Det mest brugt sociale medie i Verden bliver nemlig også brugt til at finde lokale virksomheder, og derfor er det vigtigt, at man har positive bedømmelser og kommentarer på sin Facebook-side. Derudover ved vi at Google også viser Facebook-bedømmelser for din restaurant når man googler restauranten.

Af andre vigtige bedømmelsessites, kan nævnes Krak, Yelp og TripAdvisor, som du heller ikke må glemme.

Sociale medier

Sociale medier, er, på trods af store udsving i popularitet, din mulighed for at kommunikere til og særligt med dine kunder.

Der er mange gode grunde til at være påpasselig med at ligge alle sine æg i sociale medier. Det ene år er det jo Instagram man skal bruge, og det næste år er det Snapchat. Og kan man i virkeligheden være sikker på at nå ud til alle sine følgere, når man laver et opslag?

Hvis du ikke bruger al din tid på sociale medier, og vælger et eller to af de mest relevante medier for dig og dine kunder, kan du få meget ud af det. Særligt for restauranter er sociale medier et must, fordi gæsterne i vid udstrækning poster sine madoplevelser på bl.a. Instagram, Snapchat og Facebook.

Hvis du som restaurant er til stede på sociale medier, kan du tappe ind i den aktivitet dine kunder alligevel har, og bruge dem til at nå ud til endnu flere kunder. I stedet for at lade det hele være op til kunden, kan du selv skabe noget indhold, som dine kunder vil hjælpe med at dele med deres personlige netværk.

Hvis du formår at skabe kontakte til dine kunder, kan du meget nemmere skabe gensalg ved at fortælle om events, nye retter og særlige tilbud. På den måde kan du meget billigt, få udsolgt dine borde til f.eks. nytår eller Valentines Day.

Som det også fremgik længere oppe i artiklen, er det heller ingen skade at du får en masse bedømmelser på de sociale medier. Og det er bare meget nemmere, hvis du selv er tilstede.

Stop ikke her

Når du har fået en masse bedømmelser og dermed ligger godt placeret i Googles lokale resultater, og du har fået en hel masse følgere på sociale medier, skal du ikke begynde at hvile på laurbærene.

Med mindre du har booket restauranten op hver eneste dage, kan du altid gøre lidt mere for at få flere kunder ind.

Selvom gratis trafik er sjovest, bør du også overveje at supplere dine eksisterende aktiviteter med annoncering.

Du kan for eksempel begynde at lave søgeordsannoncer i Google Adwords, så du ligger helt i toppen af Google – over de lokale søgeresultater. Her kan du vælge at betale for de søgeord der passer til din restaurant. F.eks. ”veganerrestaurant københavn”, ”italiensk restaurant odense” eller ”frokostrestaurant med smørrebrød”. Du kunne også vælge at begrænse annoncering til helt specielle events, hvis du for eksempel har arrangementer med live musik eller hvis du tilbyder bryllupsarrangementer.

En anden relevant type annoncering er remarketing. Det vil sige at du laver bannerannoncer der målretter de personer der allerede har besøgt din hjemmeside. I disse annoncer kunne budskabet være at man skal huske at booke et bord, og så vise telefonnummeret tydeligt i annoncen. Denne form for annoncering er effektiv til at lukke salget, og har derfor ofte en god ROI.